Parintii intreaba, medicul Rodica Nanu raspunde

 

Este foarte important sa fim bine informati in ce priveste nutritia corecta a copiilor. Asa ca prietenii de la Parentime ne-au venit in ajutor cu raspunsuri avizate la intrebari frecvente ale parintilor. Raspunsurile sunt oferite dedoctor Rodica Nanu, specialist in nutritie pedriatica.

1. De la ce varsta copilul poate consuma din ceea ce mananca parintii la masa?
R: De cand incepe diversificarea, adica de la aprox 6 luni, bineinteles numai in cazul in care parintii mananca pregatit corect (fara adaos de sare, cu legume usor de digerat etc; e mai bine pe la 8-9 luni, de asemenea pregatit fara sare/conservanti/mirodenii agresive.)
Mancatul impreuna cu parintii macar o masa pe zi ajuta mult copilul in diversificare. Unii copii vor cere din mancarea parintilor si ar fi bine sa le putem oferi. Daca manacarea parintilor este atat de diferita de a copilului, si copilul cere, ii puteti tine doar companie la masa punanadu-va si voi putin din mancarea lui, urmand ca mancarea “de adulti” sa fie mancata alta data.
2. Cum putem asigura diversitatea de gust pentru un copil mic care are voie doar legume fierte?
R: Mai intai, din diversitatea legumelor, care poate fi foarte mare (un copil de  7-8 luni poate manca inclusiv varza, praz). Si pot fi gatite in mai multe feluri: fierte, la aburi, la cuptor, piure, etc.
Fructe crude se pot da de la 7 luni fara retinere (mere, pere, piersici, caise).
Apoi, dupa 6-7 luni putem folosi ORICE condiment neagresiv (incepand cu marar si patrunjel din primele supe de legume, apoi toate celelalte fara ardei iute, piper).
3. Ce facem cu copilul care, desi are peste 6 luni, prefera laptele si nu hrana diversificata?
R: Insistam cu blandete si…gratie, testandu-i gustul, mancand in acelasi timp cu el, incurajand autoservirea (de ex. cu manuta lui din piureul din castronas etc). Copiii nu trebuie fortati sa manace si nu trebuie sa le fie impusa o mancare, fie ea solida, in detrimentul laptelui.
4. Cum convingem un copil sa manance fara sa ii distragem atentia (cu televizorul, cu jucarii), faca sa il rugam sa ia o gura pentru mama, tata, bunica, fara sa il pacalim sa deschida gura pentru a se trezi cu mancarea in ea.
R:  Aceasta este o practica TOTAL DETESTABILA! Deci: copilul sta la masa ca toata lumea.  Mai mananca si altcineva odata cu el o mancare care macar sa semene ca aspect. Are si copilul o lingurita in mana cu care il serveste adesea pe cel din fata lui, este incurajat sa isi ia singur din farfurie. I se respecta refuzarea uneori a mancarii, nu i se dau “mizilicuri” intre mese. Cu timpul va invata sa manace in ritmul lui.
5. Pe piata acum se gasesc multe fructe exotice. Putem diversifica copilul cu ele? Este mai bine sa ne axam pe cele de sezon?
R: Este de dorit sa dam predominant fructe, legume autohtone, dar mango si avocado pot fi folosite dupa varsta de 7 luni, in cantitate mica chiar zilnic. Ma tem mai mult de citrice si de banana (n-or fi autohtone, dar se folosesc de ceva vreme si la noi…) pentru  ca transportul impune tratamente chimice serioase. De aceea le recomand de la 10 luni.

6. Cat de sigure sunt borcanele cu mancare pentru copiii mici comparativ cu mancarea preparata in casa? 

R: Sunt convinsa ca sunt foarte bune. Nu trebuie neaparat sa le folosim, dar intr-o deplasare sunt de o utilitate inestimabila.
7. Cat de importante sunt orele fixe pentru alimentatia copilului? 
R: Orele aproximativ fixe sunt destul de importante (se formeaza niste reflexe, sucurile digestive “se pregatesc” pentru felul oferit in acel interval de timp). Orarul meselor se stabileste tot in acord cu copilul, cu obiceiurile casei si ale tarii.
8. De la ce varsta putem serba ziua copilului la fast-food?
R: Cred ca pe la o suta de ani! Unica ratiune de ales fast-food este cea economica, problema este ca mancarea de fast food are foarte  multe calorii, multe si “goale”, grasimi nesanatoase,  glutamat de sodiu – un potentiator de gust care da dependenta s.a. Pe cat posibil fast-food-ul ar trebui evitat si inlocuit cu alternative mai sanatoase, ca un picnic in parc.
Raspunsurile ne-au fost oferite de centrul de cursuri pentru parintiParentime si de doctor Rodica Nanu, specialist in nutritie pedriatica.

 

sursa

Gustos

 

 

Acest articol a fost publicat în Despre bucate și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s