Nutrienti esentiali in alimentatia copilului

Copilul  va trece intr-un timp foarte scurt de la alimentatia la san sau cu formula de lapte, la mancare pentru bebelusi si apoi la mancare normala.

De la nastere pana la implirea varstei de 3 ani un copil isi dubleaza inaltimea, creste de aproximativ 5 ori in greutate iar creierul i se mareste de aproximativ 4 ori. Pentru toate acestea organismul  lui are nevoie de un nivel mai mare de nutrienti esentiali (proteine, vitamine, minerale, acizi grasi esentiali) si energie decat un adult.

Articol oferit de ClubulBebelusilor.ro exclusiv pentru Gustos.ro

Care sunt cele mai importante vitamine si minerale implicate in procesul de crestere a copilului?

In articolul de astazi vom vorbi despre cele mai importante  vitamine si mineralele implicate in procesul de crestere si care nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia zilnica a copilului. Acestea  sunt: complexul de vitamine B, vitaminele A, C, D si E, calciul, fierul si zincul. O carenta cat de mica din acesti nutrienti, esentiali pentru sanatate, ar putea avea un impact negativ asupra copilului aflat in crestere, putand duce in timp la rahitism, anemie, lipsa poftei de mancare, o rezistena scazuta la boli, apatie, memorie slaba, iritabilitate.
Haideti sa aflam care este rolul pe care il joaca acesti nutrienti in procesul de crestere a copilului, care sunt cele mai bune surse pentru a asigura o alimentatie echilibrata si sanatoasa dar si care sunt semnele carentei lor.

Vitamina A 

Prezenta in alimente sub doua forme: retinol si betacaroten  este esentiala in procesul de crestere asigurand o piele sanatoasa, smaltul dintilor si o vedere buna. Alaturi de vitaminele C si D, vitamina A intareste sistemul imunitar. Fiind direct implicata in productia de mucus a membranelor pentru a le pastra moi si sanatoase copii cu carente de vitamina A au tentinta sa raceasca usor.
Aportul de vitamina A se poate obtine usor daca in meniul copilului sunt incluse zilnic fructe si legume.
Surse bune de vitamina A sunt: ficatul, pestele gras, fructele si legumele portocalii si rosii. O sursa excelenta de vitamina A sub forma de betacaroten este dovleacul, gustul lui dulceag fiind pe placul multor copii.
Printre simptomele deficientei de vitamina A se numara: ochi uscati, piele uscata, solzoasa, mancarimi, carii dentare, infectii respiratorii frecvente, dezvoltare deficitara a oaselor.

Complexul de vitamine B 

Este de asemenea esential pentru crestere, pentru un sistem nervos sanatos, jucand un rol important in producerea de energie. Cele mai importante vitamine din grupul B sunt B1, B3, B4, B6, B12.
Surse bune de vitaminele B sunt: cerealele integrale si legumele, produsele lactate, oul, ficatul, drojdia de bere, carnea, pestele, nucile, banana.
Simptome ale carentei de vitaminele B pot fi: slaba capacitate de concentrare si atentie, memorie slaba, usoara iritabilitate.

Vitamina C

Este de asemenea importanta in procesul de crestere fiind implicata in formarea celulelor rosii, asigurand o buna absorbtie a fierului, tesuturi sanatoase si rezistenta crescuta la infectii. Vitamina C este cea mai instabila vitamina, distrugandu-se usor prin expunerea la lumina, aer sau caldura.
Surse bune de vitamina C sunt: citricele, capsune, kiwi, ananasul, pepenele galben, avocado, ardei gras, spanac, broccoli, conopida, varza.
Iti poti da seama ca prichidelul tau are o lipsa de vitamina C daca se imbolnaveste usor, are pielea si buzele uscate sau oboseste usor.

Vitamina D

Vitamina D este o vitamina esentiala pentru dezvoltarea armonioasa a copiilor fiind necesara pentru absorbtia calciului si fixarea lui in oase. Vitamina D alaturi de vitaminele A si C stimuleaza si intareste sistemul imunitar.
Vitamina D se gaseste doar in cateva alimente (peste, ou, ficat, unt, produse lactate) dar este creata de organism in prezenta soarelui, 15 minute pe zi in bataile soarelui fiind suficiente pentru a intruni necesarul pentru o zi.
Simptomul major al carentei de vitamina D la copii este rahitismul, adica inmuierea si deformarea oaselor. Pentru profilaxia rahitismului atat copii alaptati cat si cei hraniti cu lapte formula primesc de la nastere suplimente de vitamina D. Alte semne ale carentei pot fi o crestere intarziata a dintilor sau care se cariaza usor.

Vitamina E

Antioxidant foarte important actioneaza ca un conservant pentru vitaminele A, B si C protejandu-le impotriva oxidarii. Este o vitamina importanta pentru alcatuirea structurii celulare. Ajuta organismul sa creeze si sa mentina celulele rosii.
Surse bune de vitamina E sunt: uleiurile vegetale, germenii de grau, avocado, nucile si alunele.
Printre semnele carentei de vitamina E se numara: slaba functionare a sistemului imunitar avand ca o consecinta directa imbolnavirile dese.

CALCIUL

Calciul este important pentru oase si dinti putenici (99% din calciu se afla in oase si dinti) si pentru crestere. Dintre mineralele corpului uman calciul este cel mai abundent, fiind prezent in cantitati de 0,9-1,3 kg. Pentru absorbtia corecta a calciului este necesara o cantitate suficienta de vitamina D, fluor si siliciu. De asemenea echilibrul dintre calciu si fosfor trebuie sa fie unul bun deoarece prea mult fosfor duce la deficiente de calciu.
Principalele surse de calciu sunt produsele lactate, oul, dar si unele legume precum: broccoli, varza sau fructele oleaginoase. Susanul este o sursa excelenta de calciu.
La copii deficienta de calciu poate duce la aparitia rahitismului. Alte semne ale carentei de calciu sunt: crampe musculare, amorteli, carii dentare, intarziere de crestere.

FIERUL

Fierul este important pentru sanatatea sangelui si a muschilor, joaca un rol important in dezvoltarea si functionarea creierului si in rezistenta la infectii.
Alimentele care reprezinta o sursa buna de fier sunt: carnea, galbenusul de ou, ficatul de pui, broccoli, spanacul, cerealele integrale, rosiile, lintea, quinoa, nautul, prunele uscate, avocado, afinele, zmeura. Fierul din produsele animale (fierul hemic) se absoarbe in proportie de 10-30% fata de fierul din legume sau cereale (fierul nonhemic) a carui absorbtie este de doar 2-10%.  Spanacul si sfecla rosie desi sunt o sursa buna de fier contin acid oxalic care afecteaza absorbtia mai multor minerale, inclusiv fierul. De asemenea calciul, fibrele si taninul (prezent in ceai) impiedica absorbtia fierului. Asocierea alimentelor care contin fier cu alimente bogate in vitamina C sporesc absorbtia fierului.
Deficitul de fier la copii poate avea ca rezultat probleme de invatare pe termen lung. De asemenea copii anemici, prin deficienta de fier, sunt mai mult expusi bolilor si infectiilor, sistemul lor imunitar nelucrand la cote maxime.

ZINCUL 

Este implicat in diviziunea celulara, esential pentru crestere si buna functionare a sistemului imunitar.
Surse bogate de zinc sunt carnea si pestele dar si orice aliment din categoria seminte si fructe oleaginoase.
O cantitate insuficienta de zinc poate afecta ritmul de crestere si pofta de mancare. Zincul este implicat intr-o mare gama de probleme de sanatate cerebrala, carenta lui fiind asociata cu hiperactivitatea, autismul, anxietatea, anorexia.
Este important ca necesarul de vitamine si minerale sa fie asigurat  prin alimentatie si nu prin administrarea de suplimente de vitamine deoarece copiii au tendinta de a fi supusi toxicitatii acestora si atunci cand o faceti este bine sa aveti recomandarea medicului. Necesarul de vitamine si minerale se poate obtine destul de usor pregatind mancaruri care includ o varietate de alimente si dupa metode care le pasteaza cat mai bine calitatile nutritive.

este cel mai nou, modern si actualizat site dedicat  maternitatii.

Parintii isi doresc ce este mai bun pentru copilul lor. In Clubul Bebelusilor credem ca cel mai minunat cadou pe care poti sa il faci copilului tau este investitia in sanatatea lui.  Alaptarea pe o durata de cel putin 1 an si inceperea divesificarii intr-un mod corect, respectand ultimele recomandari ale specialistilor ii pot asigura copilului tau un start bun in viata. Adaugand o atitudine calda si iubitoare poti fi convinsa ca iti cresti copilul intr-un mod sanatos.

Sursa Gustos
Acest articol a fost publicat în Despre bucate și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s