Apostolul Pavel printre oameni – AFR (Alianta Familiilor din Romania)

In ultimele doua saptamini am contemplat evolutia valorilor din perspectiva istorica. Am discutat prima incercare a societatii umane de a defini valorile intr-un cod de legi, Codul lui Hammurabi, acum 4.000 de ani. Iar saptamina trecuta am discutat cum foarte probabil vor arata valorile, in special principiile de relationare intre fiintele umane la nivel de sexualitate, intr-o posibila epoca post-crestina sau fara Dumnezeu. Astazi privim la situatia valorilor in perioada de mijloc a acestor 4000 de ani, adica acum 2000 de ani. Acum 2000 a avut loc o revolutie culturala la fel de radicala si profunda ca si cea reflectata in Codul lui Hammurabi ori ca si cea care se reliefeaza pe orizontul inceputului de Mileniu III. E vorba de revolutia valorilor atestata in scrierile Sfantului Apostol Pavel. Dupa prima codificare a valorilor acum 4000 de ani s-a produs o involutie a valorilor, culminind in decadenta lumii clasice greco-romane. Apostolul Pavel e creditat cu resetarea traiectorii valorilor in acea epoca, dar din perspectiva crestina. In contrast, dar asemanator, cultura post-crestina cauta resetarea valorilor in conformitate cu paradigma pagana greco-romana.

Nu discutam teologie ci o perspectiva seculara exceptional de interesanta si bine explicata in ultima carte a lui Sarah Ruden, Paul Among the People (“Pavel printre oameni”). Autoarea, o crestina experta in literatura clasica latina si greaca, explica de ce valorile morale si principiile de conduita legate de sexualitatea umana propovaduite de Apostolul Pavel, si aflate pe paginile Scripturii, au revolutionat lumea antica. Au rasturnat paradigma clasica a valorilor, si au format fundamentele civilizatiei europene, si nu numai, pentru ultimii 2.000 de ani. Revolutia lansata de Apostolul Pavel a zguduit lumea clasica si Imperiul Roman. Revolutia aceasta a promovat abstinenta, castitatea, monogamia, moralitatea, dragostea intre oameni – valori radical opuse practicilor perverse din vremea in care a trait Apostolul Pavel. A fost, de fapt, o revolutie countra-culturala, adica una care combatea “inteleptii” lumii de atunci, o revolutie culturala impotriva paganismului si a zeitatilor pagane. Zeii grecilor si romanilor antici erau imorali, traiau in desfrau, iar fiintele umane care li se inchinau le imitau imoralitatea in viata zilnica. Cum zeii Olimpului, asa locuitorii Atenei.

Cine e Sarah Ruden?

Ruden a publicat Paul Among the People in 2010. Inainte de a o scrie, Ruden, cu toate ca era crestina, nu-l avea la inima pe Apostolul Pavel din pricina invataturilor lui privind locul femeii in societatea crestina, familie, si Biserica. Se afla in aceasi categorie cu toti criticii lui Pavel din diferite motive, cu cei nemultumiti de pozitiile lui fata de pacatele pe care le savarsesc si pe care Pavel le condamna, fie ca e vorba de relatiile sexuale imorale, betie ori hedonism. De fapt, Ruden da si exemplul, cu totul bizar, al vrajitoarelor care sunt maniate pe Apostol pentru ca in epistolele lui condamna vrajitoria. Pentru vrajitoare magia si vrajitoria sunt practici care elibereaza femeia de sub tutele societatii crestine. Intre timp, insa, Ruden si-a venit in fire, aidoma Apostolului Pavel pe drumul Damascului. A prezentat o perspectiva a epistolelor Apostolului care pina acum se pare nu a mai fost facuta – o comparatie a valorilor promovate de Apostol in comparatie cu valorile si practicile de viata a lumii contemporane lui. A descoperit, spre uimirea ei, ca Apostolul Pavel a revolutionat valorile lumii clasice, plasindu-le pe fundamente valorice noi, adica crestine.

Si probabil ca nimeni nu ar fi fost mai capabil sa faca acest exercitiu intelectual decit Ruden. Ruden poseda toate calificatiile, eminente mai adaugam, pentru a face acest studiu atit de util. Vreme de 7 ani a studiat literatura clasica (greaca si romana) la Universitatea Harvard. Este o buna cunoscatoare a latinei si a limbii grecesti clasice. A facut munca de cercetare in lumea clasica la Universitatea Yale, a tradus Eneida in limba engleza, si preda, actualmente, literatura clasica la o universitate din Connecticut. In alte cuvinte, e vorba de un expert intre experti in cunoasterea limbilor, literaturii si civilizatiei clasice.

Pavel si hedonismul

“Pavel intre oameni” are 194 de pagini si e impartita in 7 capitole, fiecare dintre ele discutind un subiect diferit. Ruden isi incepe discutia cu un comentariu despre hedonismul lumii clasice pe care Apostolul Pavel il critica si de care cerea crestinilor sa se departeze. Meticulos, Ruden explica motivatia sincera a Apostolului impotriva hedonismului zilelor lui: hedonismul separa pe om de Dumnezeu.

O manifestare specifica a hedonismului era adulterul. Este meritul lui Ruden sa explice consecintele foarte aspre ale adulterului in lumea clasica, ceea ce, zice ea, l-a motivat pe Apostol sa il condamne. In Atena antica adulterul cu o femeie casatorita rezulta in destramarea automata a caminului si a familiei, iar copiii care rezultau din casatorie erau declarati ilegitimi. In alte cuvinte, adulterul afecta nu doar pe barbat si femeie, ci intreaga familie, cit si pe copiii inocenti. Persoana implicata in adulter, explica Ruden, avea statutul moral al unui pedofil din zilele noastre. (p. 12) Adulterul la clasici nu era romantizat asa cum e el in literatura franceza si engleza din Secolele 18 si 19. E deci de inteles, concluzioneaza Ruden, de ce Apostolul Pavel a condamnat adulterul ca o practica care nu putea fi admisa intre crestini.

In plus, Ruden explica de ce, in contrast cu lumea clasica, Apostolul Pavel condamna prostitutia. Lumea clasica condamna femeia care intretinea relatii sexuale cu mai multi barbati. Cuvintul modern “prostitutie” pare sa derive din grecul “porneia”, adica sex cumparat cu bani. In general, in vremurile clasice majoritatea covarsitoare a prostituatelor erau femeile sclave. Proprietarii de sclavi le foloseau pentru a vinde servicii sexuale barbatilor. Deci, spune Ruden, cind Pavel se pronunta impotriva prostitutiei, el se pronunta, de fapt, impotriva unei institutii care exploata femeia, distrugea casatoria si familia, si separa barbatul si femeia uniti in casatorie. Prostitutia trata femeia ca pe un obiect, o unealta. (Pagina 17)

Pavel condamna si “necuratia si lascivitatea”. Oare de ce? Zona publica in orasele antice ale Greciei erau focare de imoralitate si senzualitate. Prostituatele erau in strada si altii le cautau clienti. Trecatorii erau ispititi sa se dea la necuratie. Cintecele, poemele, zicalele din vremea acea erau imbibate cu cuvinte murdare si necuvincioase. Pentru un crestin mediul acesta era unul de necuratie morala, dar care impunea separarea si curatenia morala a crestinului. In consecinta, zice Ruden, in timp ce Apostolul Pavel nu era impotriva relatiile sexuale si de intimitate, a stabilit norme dupa care relatiile de intimitate puteau fi exercitate doar in afara cadrului pagan, si intr-un cadru nou, crestin, al casatoriei crestine.

Idolatria si vrajitoria sunt si ele condamnate. (Pagina 20) Lumea romana si greaca era imbibata de superstitie, spatiul public fiind punctat de statui ale unui numar mare de zeitati, si mai la fiecare colt de strada se afla un altar pagan. Copiii nascuti in familiile oamenilor liberi purtau amulete la gat ori pe brate pentru a-i proteja de duhuri rele. Aici, Ruden da exemple fascinante privind superstitia si idolatria clasica, redand pasaje din Eneida. Nu e vorba aici, insa, de femeia care vindea ierburi ori leacuri babesti. Era vorba de vrajitoria pagana care rezulta in uciderea de fiinte umane, de extractia genitalelor copiilor sub pretextul ca ele aduc noroc, dragoste ori bani. Tipul acesta de vrajitorie e descris des in literatura clasica.

Betia ocupa un loc central in diatribele Apostolului Pavel, si pe buna dreptate, explica Ruden. (Pagina 32) Betia in lumea antica era practicata in compania muzicii, a prostituatelor, si nu de putine ori se termina in orgii sexuale. Ruden da exemple din scrierile lui Plutarh care descriu derularea unei partide de betie. Un om oarecare dintr-o localitate invita barbati la baut, inspre seara. Bautul se tinea pina devreme a doua zi dimineata, si era urmat de violenta sub forma de violuri a fetelor ori a tinerilor baieti din localitate. Plutarh mentioneaza un incident cind citeva zeci de barbati beti au asediat casele unor oameni unde traiau niste fete si baieti tineri pentru a-i viola. Cind se zvonea prin sate ca un om invita la betie alti barbati, satenii isi ascundeau fetele ori baieti sa nu cada in mina betivilor. Curios, aminteste Ruden, autoritatile publice nu interveneau pentru mentinerea linistii publice.

Nu e deci de mirare ca Pavel cere crestinilor sa construiasca o societate total opusa practicilor perverse din lumea antica, una bazata pe pace, dragoste de oameni, castitate, abstinenta, monogamie si indelunga rabdare. In plus, el aminteste crestinilor ca cei care traiesc la fel ca paganii zilelor lor “nu vor mosteni Imparatia lui Dumnezeu”.

Pavel si sodomia

Cum e de asteptat, Ruden discuta si subiectul fierbinte al imoralitatii sexuale, in special sodomia si pedofilia. Dupa ce reda textele din scrierile lui Pavel impotriva homosexualitatii, Ruden le explica in contextul practicilor sexuale a lumii clasice. In primul rind, spune ea, Pavel spune lucrurilor pe nume – homosexualitatea e pacat, o scarba. O practica nenaturala. (Pagina 46-50) Ruden respinge interpretarile “moderne” ale textelor din Romani 1 ca homosexualitatea e condamnata doar la persoanele heterosexuale care o practica in ascuns. Absolut nu, zice ea. Pavel condamna totul.

Dar de ce e el atit de revoltat impotriva homosexualitatii, intreaba Ruden, incit Pavel o mentioneaza mereu si mereu in lista lunga a pacatelor din ziua lui? In primul rind, pentru ca homosexualitatea era cvasi-unamim condamnata in lumea antica. Era expresia cea mai agresiva a sexualitatii umane, o sexualitate bazata nu pe agape ci pe lascivitate, prurienta si senzualitate. Ruden face o treaba buna ducind cititorul de la un scriitor clasic la  altul, atit romani cit si greci, care condamnau homosexualitatea. Homosexualitatea era un act exploatativ, practicat impotriva tinerilor orfani fara tata, ori a scalvilor care nu aveau de ales. Unii baieti erau crescuti sa dezvolte, din adins, trasaturi feminine. Acesti baieti se aflau cel mai jos pe scara sociala, mai jos chiar decit prostituatele sclave. In literatura clasica latina erau cunoscuti ca “cinaedi” ori “glabri”, sau “kinaidos” la greci. Un alt termen pentru acesti baieti era “deliciae”, ceea ce denota un baiat sclav tinut pe linga casa cu scopul, se pare exclusiv, de a satisface pornirile sexuale murdare ele stapinului lui. (Pagina 55) Scrierile lui Petronius contine fragmente, mentionate de Ruden, din discutiile unor barbati adulti care in pruncie au fost folositi ca “deliciae” de stapinii lor. Mesajele cutremura prin cruzimea lor.

In consecinta, in opinia lui Ruden homosexualitatea reprezenta culmea explotarii sexuale in lumea clasica. E deci de inteles, spune ea, de ce Apostolul Pavel numeste homosexualitatea un mare pacat si insista ca ea sa nu fie practicata intre crestini. De fapt, continua Ruden, agresivitatea homosexualilor era atit de insidua, incit unii parinti isi protejau baietii tineri cu multa grija sa nu cumva sa ajunga in contact cu sodomitii vremii. Situatia de atunci e comparata de Ruden cu aceia a pedofililor din zilele noastre cind parintii se straduiesc sa-si pazeasca copiii de ei.

Ruden e de apreciat si pentru ca distruge miturile propagandei homosexuale din zilele noastre care spune ca homosexualitatea era acceptata si glorificata in lumea antica. De loc, zicea ea. In lumea antica nu a existat, cum zic homosexualii contemporani, o “epoca a homosexualitati” (“a gay age”). (Paginile 58-64) Printre citatele pe care le da, Ruden aminteste si un fragment din Plutarh care evoca un incident de pe la 730 inainte de Hristos: un grup de pedofili a rupt in bucati un baiat incercind sa-l smulga din miinile familiei lui pentru a-l sodomiza. (Pagina 63)  Ruden reda citate similare privind pedofilia si agresivitatea pedofililor si din Liviu si Ovidu. (Paginilie 64-67)

Pavel si statutul femeii

Pavel e mult criticat astazi pentru statutul pe care-l acorda femeii in societatea crestina. Dar, spune Ruden, Pavel a revolutionat spre bine statutul social al fameii din antichitate. Femeii nu i se permitea sa participe la dezbaterile publice ori sa intre in areopagul grec. Pavel impune rinduieli noi: femeia e egala cu barbatul si are acces in “ekklesia”, adica in adunarea credinciosilor. Ruden da citate numeroase din literatura clasica, in special Juvenal si Aristofan, care reflecta viata grea si statutul inferior al femeii in perioada pre-crestina. Radicala a fost, deci, zice Ruden, afirmatia lui Pavel ca barbatul are datoria sa nu-si exploateze sotia ori sa o foloseasca ca pe un obiect de satisfactie sexuala, ci sa o iubeasca ca pe sine insusi asa cum Hristos a iubit Biserica, dindu-si viata pentru ea. O expresie mai radicala, spre bine, privind deminitatea femeii, zice Ruden, in contextul cultural al lumii clasice nu ar fi putut exista.

Paganism in Marea Britanie

Ce are de a face subiectul paganismului in Marea Britanie cu Apostolul Pavel? Confirma ipoteza dupa care cresterea paganismului sufoca valorile crestine. In Marea Britanie paganismul e in ascensiune, iar valoruile crestine in declin. Un articol pe tema paganismului in crestere la britanici il puteti citi aici:  http://www.bpnews.net/printerfriendly.asp?ID=40825

AFR Va recomanda: O recenzie a cartii lui Ruden o aflati aici: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/04/02/AR2010040201330.html Recomandam fiecarui roman crestin cunoscator de limba engleza sa cumpere si sa citeasca cartea lui Ruden.

Acest articol a fost publicat în De meditat ..., De'ale familiei, Resurse și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s