Sugestii de parenting de la Dan Luca

Cum sa NU ii mai dai tableta (sau telefonul) copilului tau sa se joace…

 

 

Salut!

In titlu fac doua presupuneri:

1. Ca ii dai tableta sau telefonul copilului tau sa se joace

2. Ca nu ai vrea, de fapt sa i-o dai sa se joace… sau macar nu ai vrea sa se joace asa de mult…

Vreau sa iti prezint in continuare o strategie gasita prin incercare si eroare si pe care am denumit-o „Pavlov-intors-pe-dos”.

Functioneaza foarte bine pentru a reduce drastic timpul de joaca pe tableta sau telefon fara ca cei doi baieti ai mei sa se revolte, ba dimpotriva sa fie foarte incantati de „contractul” nostru.

In primul rand principiile pe care e construita aceasta strategie:

1. Copiii apreciaza mai mult ceva predictibil (sau cert) chiar daca in cantitate mai mica, decat ceva in cantitate mai mare dar incert

2. Copiii sunt foarte frustrati de actiunile aparent „arbitrare” ale parintilor (gen „stinge televizorul ACUM!” / „du-te si te spala pe dinti ACUM” etc… )

3. Copiii au nevoie de finalitate si de experiente complete (incearca sa le stingi un desen animat care nu e terminat, sa ii chemi la masa pana nu au finalizat lego-ul, etc…)

4. Copiii prefera actiuni in reprize scurte si repetate de mai multe ori, decat actiuni in reprize cu durata mare dar in numar mai mic (se bucura mai mult de 3 reprize neconsecutive de 5 minute jucate pe tableta decat de o singura repriza de 20 de minute neintrerupta)

Tinand cont de aceste principii am inventat „REFERINTA EXTERNA UNICA”

Sper ca suna suficient de intimidant🙂

In esenta este vorba despre un ceas de bucatarie – care mai are denumirea de Pomodoro Timer – care e „musai” sa aiba o sunerie puternica si stridenta (daca nu, metoda nu functioneaza!)

Pomodoro Collage

Conversatia cu Rares si/sau Tudor decurge in felul urmator:

Rares: „Uraaa, e sambata am voie tableta.”

Eu: „Cate minute vrei sa te joci?”

Rares: „20!”

Eu: „Cam multe. Ce zici de 10?”

Rares: „Hai tati, macar 15!” (am uitat sa spun… Rares este deja la 6 ani, cel mai bun negociator din familie)

Eu: „Ok. Pun ceasul acum. Cand suna soneria imi aduci tableta.”

Rares: „Sigur tati!”

Vreau sa iti spun ca la inceput nu eram prea increzator ca o sa se conformeze, insa spre surprinderea mea s-au conformat amandoi.

(ajuta sa stabiliti de la inceput ca daca nu isi respecta angajamentul nu vor mai primi DELOC tableta sau telefonul)

In acest moment, fara exceptie, si Rares si Tudor se opresc din jucat si imi aduc telefonul sau tableta complet calmi si relaxati, fara urma de rebeliune sau frustrare.

De ce functioneaza atat de bine aceasta strategie?

Hai sa iti exemplific pe fiecare principiu:

1. Este predictibil. Timpul este negociat si asumat de ambele parti. Fara acord mutual nu se merge mai departe.

2. Nu mai exista gesturi arbitrare. Eu nu mai sunt „dusmanul”… soneria este! Si nu se poate certa cu soneria, care este Referinta Externa Unica – obiectiva si neutra!

3. Are finalitate prin faptul ca are parte de o perioada de x minute pe care am agreat-o impreuna. Nu EU il intrerup, ci soneria care nu are nici o miza in a-l constrange in vreun fel

4. Tableta o primesc doar in weekend: sambata 3 sesiuni x15 min si duminica 2 sesiuni x15 min pe care le pot folosi oricand vor ei dar nu pot depasi minutele alocate. Pot alege sa comaseze sesiunile

5. In afara de timpul programat in weekend pentru tableta/telefon, folosim principiul si pentru uitatul la desene animate. Negociem timpul, punem soneria, iar cand suna, TV-ul este stins. Pace si Prietenie.

Metoda se cheama „Pavlov-intors-pe-dos” pentru ca spre deosebire de cainele pavlovian, cand suna clopotelul copiii nu incep o activitate, ci o incheie🙂

Iar ca sa adresez si potentiala intrebare a unora „dar nu imi transform copilul in robotel?” vreau sa iti spun doar atat:

Pentru adulti, lucrul in sesiuni Pomodoro de 25 sau 50 de minute in care se lucreaza pe o singura actiune cu focus nedivizat este intre cele mai bune 3 tehnici de crestere a productivitatii „ever” (si crede-ma ca stiu aproape 200 de asemenea tehnici sau metode)

Pune in practica tinand cont de contextul tau si apoi trimite-mi un feedback despre cum a functionat pentru tine (voi)

Spor si armonie in familie sa ai!

Dan

Acest articol a fost publicat în De meditat ..., De'ale familiei, Resurse, Uncategorized și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

